Percepția retailului tradițional asupra traficului ilicit de mărfuri din România

Raport de cercetare

Prezentarea Rezultatelor

 Părerile sunt împărțite vizavi de modul în care merg afacerile în România, în general, însă majoritatea respondenților consideră că acestea merg rău sau foarte rău (56%). Doar 1% dintre respondenți sunt de părere că afacerile merg foarte bine în România. 70% dintre respondenți consideră că principalul responsabil pentru felul în care merg afacerile în România este Guvernul.

Respondenții tind să fie relativ rezervați când vine vorba de propria afacere. Media satisfacției este 5,10, iar aproape o zecime dintre respondenți se declară total nemulțumiți de modul în care le merge afacerea.

Categoriile de produse comercializate de cei mai mulți dintre respondenți sunt alimentele, băuturile răcoritoare, țigările și băuturile alcoolice. Aproape toți respondenții (96%) au o părere proastă sau foarte proastă legată de produsele de contrabandă sau contrafăcute. 9 din 10 respondenți consideră că produsele de contrabandă le afectează afacerea într-un mod negativ. Puțin peste jumătate (55%) dintre respondenți consideră că impactul comercializării de produse de contrabandă sau contrafăcute asupra cifrei de afaceri a propriului magazin se situează la sub 30%, iar 55% dintre subiecți sunt de părere că vânzările
de mărfuri de contrabandă sau contrafăcute au contribuit în mare sau în foarte mare măsură la încetarea activității unor comercianți. Prețul mai redus al produselor de contrabandă și veniturile scăzute ale populației sunt principalii factori care favorizează comercializarea produselor de contrabandă, în opinia respondenților.

Aproape jumătate (43%) dintre respondenți spun că au auzit despre vânzarea produselor de contrabandă sau contrafăcute în propria localitate. Piețele, oboarele și magazinele unor comercianți sunt, în opinia lor, locurile în care se comercializează cel mai adesea produse de contrabandă sau contrafăcute. Categoriile de astfel de produse vândute în cea mai mare măsură sunt țigările (63%), urmate de băuturile alcoolice (32%), respectiv îmbrăcămintea și
încălțămintea (31%). 

Unul din trei respondenți consideră că traficul ilegal de mărfuri pe raza propriei localități s-a redus, iar unul din patru respondenți consideră că acesta a stagnat. 15% dintre respondenți spun totuși că traficul a crescut. Poliția de Frontieră, Poliția Română și Direcția Generală a Vămilor ocupă primele trei locuri în topul instituțiilor care ar trebui să se implice mai mult în combaterea traficului ilegal de mărfuri. În proporție foarte ridicată (97%), respondenții susțin că ar cumpăra un produs de contrabandă sau contrafăcut, la un preț substanțial mai mic față de valoarea de piață, în vederea revânzării în magazinul propriu. Trei din cinci respondenți spun că ar reclama comercializarea produselor de contrabandă, iar doi din cinci respondenți nu ar face acest lucru.

 Principalele trei motive pentru care unii respondenți ar reclama traficul ilegal de produse de contrabandă sau contrafăcute sunt dorința de a stopa fenomenul, faptul că vânzările proprii sunt afectate de acest fenomen, respectiv faptul că acest fenomen este perceput ca unul nefiresc și incorect. Cei care spun că nu ar reclama traficul ilegal își motivează opțiunea prin faptul că le este teamă de consecințe, întrucât persoana reclamată va afla cine a făcute reclamația (28%), respectiv spun că nu sunt interesați de acțiunile altora (15%).

În general, cum apreciați că merg afacerile în România?

 Părerile sunt împărțite vizavi de modul în care merg afacerile în România, în general, însă majoritatea respondenților consideră că acestea merg rău sau foarte rău (56%). Doar 1% dintre respondenți sunt de părere că afacerile merg foarte bine în România.

Dintre următoarele, cine credeți că are cea mai mare responsabilitate pentru felul în care merg afacerile în România?

 70% dintre respondenți consideră că principalul responsabil pentru felul în care merg
afacerile în România este Guvernul.

Guvernul
0 %
Parlamentul
0 %
Președintele
0 %
Primăria
0 %
ANAF (0.4%)
0.4 0 %
PSD (0.4%)
0 %
Proprietarii afacerilor (0.7%)
0 %
Cetățenii (0.4%)
Altcineva (0.9%)
Nimeni (0.6%)
0 %
Toată lumea (0.4%)
0 %
Nu știu / Nu răspund (3.8%)

Pe o scală de la 1 la 10, unde 1 înseamnă total nemulțumit, iar 10 foarte mulțumit, cât de mulțumit sunteți de modul în care merge afacerea dumneavoastră?

Respondenții tind să fie relativ rezervați când vine vorba de propria afacere. Media satisfacției este 5,10, iar aproape o zecime dintre respondenți se declară total
nemulțumiți de modul în care le merge afacerea. (Media = 5,10)

Care sunt categoriile de produse cel mai bine vândute la dumneavoastră în magazin?

Categoriile de produse comercializate de cei mai mulți dintre respondenți sunt alimentele, băuturile răcoritoare, țigările și băuturile alcoolice. (Întrebare cu răspuns multiplu)

Alimentele
0 %
Băuturi răcoritoare
0 %
Țigări
0 %
Băuturi alcoolice
0 %
Produse de curățenie și întreținere
0 %
Îmbrăcăminte și încălțăminte
0 %
Nu comercializez produse
0 %

În general, ce părere aveți despre produsele de contrabandă sau contrafăcute?

Aproape toți respondenții (96%) au o părere proastă sau foarte proastă legată de
produsele de contrabandă sau contrafăcute.

Cum credeți că afectează produsele de contrabandă sau contrafăcute afacerile precum magazinul dumneavoastră?

9 din 10 respondenți consideră că produsele de contrabandă le afectează afacerea întrun mod negativ.

În rău
0 %
Nu influențează în niciun fel (SPONTAN)
0 %
În bine (2%)
Nu știu / Nu răspund (1%)

Ați spus că afacerile precum cea a dumneavoastră sunt afectate în rău de produsele de contrabandă sau contrafăcute. Puteți estima procentual care este impactul comercializării de către alții a acestor produse asupra cifrei de afaceri a magazinului dvs.?

Puțin peste jumătate (55%) dintre respondenți consideră că impactul comercializării de produse de contrabandă sau contrafăcute asupra cifrei de afaceri a propriului magazin se situează la sub 30%.

Întrebare filtrată. Baza de calcul: 89% care consideră că afaceri precum cea pe care o dețin sunt afectate negativ de +fenomen.

Sub 10%
0 %
10-20%
0 %
20-30%
0 %
30-40%
0 %
40-50%
0 %
Peste 50%
0 %
Nu știu / Nu răspund
0 %

În ce măsură considerați că vânzările de mărfuri de contrabandă sau contrafăcute au contribuit la încetarea activității unor comercianți cu afaceri similare afacerii dumneavoastră?

55% dintre subiecți sunt de părere că vânzările de mărfuri de contrabandă sau contrafăcute au contribuit în mare sau în foarte mare măsură la încetarea activității unor comercianți.

Ce anume credeți că îi face pe oameni să cumpere produse contrafăcute sau de contrabandă? Dacă sunt mai multe aspecte, atunci vă rog să îl alegeți pe cel pe care îl considerați cel mai important.

Prețul mai redus al produselor de contrabandă și veniturile scăzute ale populației sunt principalii factori care favorizează comercializarea produselor de contrabandă, în opinia respondenților.

Ați auzit despre vânzarea în localitatea dumneavoastră a unor produse de contrabandă sau contrafăcute?

Aproape jumătate (43%) dintre respondenți spun că au auzit despre vânzarea produselor de contrabandă sau contrafăcute în propria localitate.

În general, unde anume se comercializează astfel de produse în localitatea dumneavoastră?

Piețele, oboarele și magazinele unor comercianți sunt, în opinia respondenților, locurile în care se comercializează cel mai adesea produse de contrabandă sau contrafăcute.

Întrebare cu răspuns multiplu, filtrată. Baza de calcul: 43% care au auzit de comercializarea în localitate de produse de contrabandă sau contrafăcute.

Care credeți că sunt categoriile de produse contrafăcute sau provenite din contrabandă cele mai des vândute în mod ilegal în localitatea dumneavoastră?

Categoriile de produse contrafăcute sau de contrabandă vândute în cea mai mare măsură sunt țigările (63%), urmate de băuturile alcoolice (32%), respectiv
îmbrăcămintea și încălțămintea (31%).

Întrebare cu răspuns multiplu.

În ultimii trei ani, în localitatea dumneavoastră, traficul ilegal de bunuri a crescut, a stagnat sau s-a redus?

Unul din trei respondenți consideră că traficul ilegal de mărfuri pe raza propriei localități s-a redus, iar unul din patru respondenți consideră că acesta a stagnat. 15% dintre respondenți spun totuși că traficul a crescut.

Care dintre următoarele instituții credeți că ar trebui să se implice mai mult în combaterea traficului ilegal de mărfuri?

Poliția de Frontieră, Poliția Română și Direcția Generală a Vămilor ocupă primele trei locuri în topul instituțiilor care ar trebui să se implice mai mult în combaterea traficului ilegal de mărfuri.

Dacă vi s-ar oferi un  produs de contrabandă sau contrafăcut, dar la un preț substanțial mai mic decât valoarea sa de pe piață, lați cumpăra în vederea revânzării în magazinul dumneavoastră?

În proporție foarte ridicată (97%), respondenții susțin că ar cumpăra un produs de contrabandă sau contrafăcut, la un preț substanțial mai mic față de valoarea de piață, în vederea revânzării în magazinul propriu.

Dacă ați fi în situația să constatați vânzarea unor produse de contrabandă sau contrafacute în localitatea dumneavoastră, ați reclama acest lucru către autorități?

Trei din cinci respondenți spun că ar reclama comercializarea produselor de contrabandă, iar doi din cinci respondenți nu ar face acest lucru.

De ce ați face-o?

Principalele trei motive pentru care unii respondenți ar reclama traficul ilegal de produse de contrabandă sau contrafăcute sunt dorința de a stopa fenomenul, faptul că vânzările proprii sunt afectate de acest fenomen, respectiv faptul că acest fenomen este perceput ca unul nefiresc și incorect.

Întrebare deschisă, filtrată. Baza de calcul: 58% care reclama vânzarea de produse de contrabandă sau contrafăcute.

De ce nu ați face-o?

Cei care spun că nu ar reclama traficul ilegal își motivează opțiunea prin faptul că le este teamă de consecințe, întrucât persoana reclamată va afla cine a făcute reclamația (28%), respectiv spun că nu sunt interesați de acțiunile altora (15%).

Informații de contact

© 2023 Created by Bizzydigital.ro